Dr. Philip Wotschack joined the Weizenbaum Institute in November 2018. He is working as a post-doc researcher in the Research Group 1. Since 2008 Philip has been working in the department Skill Formation and Labor Markets at the WZB, where he was recently leading the project “Company-provided further training for the labor market integration of low-skilled workers”, funded by the German Research Foundation. His research focuses on issues of life-long learning, training policies of firms, digitalization, and social inequality.
Postdoctoral Researcher
Research Group „Work with Artificial Intelligence“
Selection
01.09.2021-31.08.2023
Democracy at Work through Transparent and Inclusive Algorithmic Management
Since 2019
Lernen mit digitalen Assistenzsystemen
2015-2018
Betriebliche Weiterbildungsteilnahme und -erträge von gering qualifizierten Beschäftigten, Deutsche Forschungsgemeinschaft (DFG)
2009-2015
Betriebliche Arbeitszeit- und Qualifizierungspolitik im Lebensverlauf, Hans-Böckler-Stiftung
Selection before 2019
Wotschack, Philip (2017): "Unter welchen Bedingungen bilden Betriebe an- und ungelernte Beschäftigte weiter? Eine institutionentheoretische Untersuchung auf Basis von Daten des IAB-Betriebspanels". In: Zeitschrift für Soziologie, Jg. 46, H. 5, S. 362-380.
Wotschack, Philip (2017): "Leave Saving Options over the Life Course – only for the Highly Skilled? Evidence from Two German Best-Practice Companies". In: European Societies, Vol. 19, No. 4, S. 396-418.
Wotschack, Philip/Solga, Heike (2014): "Betriebliche Weiterbildung für benachteiligte Gruppen. Förderliche Bedingungskonstellationen aus institutionentheoretischer Sicht". In: Berliner Journal für Soziologie, Jg. 24, H. 3, S. 367-395.
Wotschack, Philip/Glebbeek, Arie/Wittek, Rafael (2014): "Strong Boundary Control, Weak Boundary Control and Tailor-made Solutions. The Role of Household Governance Structures in Work-Family Time Allocation and Mismatch". In: Community, Work & Family, Vol. 17, No. 4, S. 436-455.
Wotschack, Philip (2012): "Keine Zeit für die Auszeit. Lebensarbeitszeit als Aspekt sozialer Ungleichheit". In: Soziale Welt - Zeitschrift für sozialwissenschaftliche Forschung und Praxis, Jg. 63, H. 1, S. 25-44.
Wotschack, Philip/Scheier, Franziska/Schulte-Braucks, Philipp/Solga, Heike (2011): "Zeit für Lebenslanges Lernen. Neue Ansätze der betrieblichen Arbeitszeit- und Qualifizierungspolitik". In: WSI-Mitteilungen, Jg. 64, H. 10, S. 541-547.
Back