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Dr. Laura Leißner

Assoziierte Forscherin
Laura Leissner

Person

Laura Leißner studierte Kommunikations- und Sozialwissenschaften an den Universitäten Erfurt und Düsseldorf. Anschließend war sie als wissenschaftliche Mitarbeiterin und Lehrbeauftragte am Institut für Journalistik der TU Dortmund tätig. Ihre Forschungsinteressen sind politische Kommunikation und Partizipation sowie Fragen rund um die Wirkung von Social Media.

Positionen am Weizenbaum Institut

Assoziierte Forscherin

Weizenbaum Panel

Publikationen

Artikel in begutachteten Zeitschriften

Henke, J., Leißner, L. & Möhring, W. (2020). How can Journalists Promote News Credibility? Effects of Evidences on Trust and Credibility. Journalism Practice, 14(3), 299 – 318.

Leißner, L. (2019). Green living and the social media connection: The relationship between different media use types and green lifestyle politics among young adults. Journal of Environmental Media, 1(1), 33-57.

Leißner, L. (2017). TTIP in den Medien. Eine inhaltsanalytische Untersuchung zur deliberativen Leistung deutscher Printmedien im Streit um das Freihandelsabkommen [TTIP in the media. A content analysis about the deliberative performance of German newspapers in the TTIP debate]. Publizistik, 62(4), 445-464.

Stehr, P., Rössler, P., Leißner, L. & Schönhardt, F. (2015). Parasocial opinion leadership. Media personalities‘ influence within parasocial relations: Theoretical conceptualization and preliminary results. International Journal of Communication, 9(2015), 982-1001.

Leißner, L., Stehr, P., Rössler, P., Döringer, E., Morsbach, M. & Simon, L. (2014). Parasoziale Meinungsführerschaft. Beeinflussung durch Medienpersonen im Rahmen parasozialer Beziehungen. Theoretische Konzeption und erste empirische Befunde [Parasocial opinion leadership. Media personalities’ influence within parasocial relations: theoretical conceptualization and preliminary results]. Publizistik, 59(3), 247-267.

Stehr, P., Leißner, L., Schönhardt, F., & Rössler, P. (2014). Parasoziale Meinungsführerschaft als methodische Herausforderung. Entwicklung eines Fragebogeninstruments zur Messung des Einflusses von Medienpersonen auf die politische Meinungs- und Einstellungsbildung [Parasocial opinion leadership as an empirical challenge. Development of a scale to measure the influence of media personalities on political opinion making]. Medien & Kommunikationswissenschaft, 62(3), 395-416.

Kapitel in Sammelbänden

Henke, J., Leißner, L. & Möhring, W. (2018). Auf Spurensuche. Der Einfluss von Evidenzen auf das Erleben und die Bewertung von gesundheitsjournalistischen Beiträgen aus Rezipientenperspektive [On the search for traces. The influence of evidences on the reception and evaluation of health related news from the user’s perspective]. In P. Stehr, D. Heinemeier & C. Rossmann (Ed.), Evidenzbasierte / evidenzinformierte Gesundheitskommunikation [Evidence-based / evidence-informed health communication] (pp. 181-190). Baden-Baden: Nomos.

Leißner, L. & Panndorf, L. (2016). Politisch-kommunikative Elite-Milieus. Eine qualitative Analyse [Political communication milieus. A qualitative analysis]. In L. Leißner, H. Bause & L. Hagemeyer (Ed.), Politische Kommunikation – neue Phänomene, neue Perspektiven, neue Methoden [Political communication – new phenomena, new perspectives, new methods] (pp. 153-171). Berlin: Frank Timme.

Herausgegebener Band

Leißner, L. Bause, H. & Hagemeyer, L. (Ed.) (2016). Politische Kommunikation – neue Phänomene, neue Perspektiven, neue Methoden [Political communication – new phenomena, new perspectives, new methods]. Berlin: Frank Timme.

Sonstige Publikationen

Schaetz, N., Leißner, L., Porten-Cheé, P., Emmer, M., & Strippel, C. (2020). Politische Partizipation in Deutschland 2019. Weizenbaum Report, 1. Berlin: Weizenbaum Institute for the Networked Society - The German Internet Institute.

Leißner, L., Valentim, A., Porten-Cheé, P., & Emmer, M. (2019). The Selective Catalyst: Internet use as a mediator of citizenship norms’ effects on political participation. Weizenbaum Series, 1. Berlin: Weizenbaum Institute for the Networked Society – The German Internet Institute.

Konferenz-Präsentationen

Leißner, L., Porten-Cheé, P., Paasch-Colberg, S. (2019). Practicing public sphere on YouTube: Integrative, orientative, and participative functions of YouTube videos on the migration discourse. Conference of the Political Communication Section of the European Communication Research and Education Association, Poznań.

Leißner, L. (2019). Digitale Heimat. Wie viel Staat braucht die digitale Gesellschaft? Paneldiskussion, Campfire Festival, Düsseldorf.

Leißner, L. (2019). The Role of Social Media Use in the Context of Green Lifestyle Politics, Environmental Communication Division Graduate Student Preconference auf der Jahrestagung der International Communication Association 2019, Washington, USA, 24.05.2019.    

Leißner, L. (2019). Nutzung Sozialer Medien im Kontext von Lifestyle Politics. Eine Untersuchung am Beispiel ökologischer Lebensstile junger Erwachsener [Social media use in the context of lifestyle politics. A study on the example of green lifestyles of young adults]. Convention of the German Communication Association, Münster.

Zappe, A., Bastian, M., Leißner, L. & Henke, J., Fengler, S. (2019) Perspektivwechsel. Migrationsberichterstattung in Afrika und Deutschland aus MigrantInnensicht [Change of perspective. Migration Reporting in Africa and Germany from the Migrant Perspective]. Convention of the German Communication Association, Münster.

Leißner, L., Valentim, A., & Porten-Cheé, P. (2018). Good citizens share: Reviewing and enhancing citizenship norms research in light of digitalization. International Conference of the Participatory and Deliberative Democracy Specialist Group of the Political Studies Association. September 5-7. London.

Porten-Cheé, P., Jørring, L., Valentim, A., Leißner, L., & Emmer, M., & Gagrčin, E. (2019). Social media shaping good citizens: Citizenship norms and their consequences on political participation among heavy social media users. Social Media & Society Conference, Toronto.

Leißner, L.; Henke, M. & Möhring, W. (2018). How important is the content? Effects of evidences on trust and credibility in news messages. Convention of the International Communication Association, Prague.

Henke, M.; Leißner, L. & Möhring, W. (2017). Auf Spurensuche. Der Einfluss von Evidenzen auf das Erleben und die Bewertung von gesundheitsjournalistischen Beiträgen aus Rezipientenperspektive [On the search for traces. The influence of evidences on the reception and evaluation of health related news from the user’s perspective]. Convention of the Health Communication Division of the German Communication Association, Erfurt.

Leißner, L. & Möhring, W. (2017). Verantwortung, Herausforderung und Perspektiven lokaler Onlinemedien [Responsibility, challenge and prospects of local online media]. Seminar of the Federal Agency for Civic Education “Gekommen, um zu bleiben. Neuen Ideen für lokale Onlinemedien”, Berlin.

Leißner, L. (2017). TTIP in den Medien. Eine inhaltsanalytische Untersuchung zur deliberativen Leistung deutscher Printmedien im Streit um das Freihandelsabkommen [TTIP in the media. A content analysis about the deliberative performance of German newspapers in the TTIP debate]. Convention of the German Communication Association, Dusseldorf.

Leißner, L. (2017). Journalistische Komplexitätsreduktion im Kontext medienvermittelter Deliberationsprozesse. Skandalisierung, Emotionalisierung und Personalisierung vor dem Hintergrund der deliberativen Theorie [Complexity reduction in journalism in the context of mediated deliberation]. Convention of the Journalism Division of the German Communication Association, Würzburg.

Leißner, L. & Panndorf, L. (2015). Politisch-kommunikative Elite-Milieus. Eine qualitative Analyse [Political communication milieus. A qualitative analysis]. 11. Düsseldorfer Forum Politische Kommunikation, Dusseldorf.

Rössler, P., Leißner, L., Stehr, P., Schönhardt, F. & Döringer, E. (2013). Parasocial opinion leadership: Theoretical concept and empirical evidence. Convention of the International Communication Association, London.

Döringer, E.; Kleinert, I.; Leißner, L.; Mattern, M.; Morsbach M.; Schönhardt, F. (2012). Parasoziale Meinungsführerschaft. Theoretische Konzeptualisierung und Entwicklung eines Instruments zur empirischen Prüfung des Einflusses von Medienpersonen auf die politische Meinungsbildung. Convention of the Methods Division of the German Communication Association, Zürich.
 

Kontakt

Email
laura.leissner@fu-berlin.de
Organisation
Freie Universität Berlin (FU)

Publikationen

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