Dr. phil. Thomas Ramge

Former Senior Research Fellow

Dr. Thomas Ramge’s work reflects how intelligent humans can make use of data-rich technology in intelligent ways.

As a tech-author and journalist, he has published more than a dozen books and numerous in-depth articles connecting the dots connecting between technology, its impact on business and management and its consequences for society and policy-making. Thomas also teaches at the AI Business School Zürich and serves as Chief Explaining Officer of the German-American analytics company QuantCo.

As a writer Thomas has been honored with multiple journalism and book awards, including the Axiom Business Book Award 2019 (gold medal, economics), the getAbstract International Book Award 2018, Best Business Book of The Year 2018 on Technology and Innovation (by strategy+business), the Herbert Quandt Media award, the German Business Book Award and the ADC Award.

After his studies in Germany, France and the US, Thomas began his career as a radio host and TV reporter for the German national public broadcasting network ARD. Later on, he became a political correspondent for Deutsche Welle TV. He was a fellow of the Berlin-based think tank stiftung neue verantwortung and is a co-founder of the start-up hartplatzhelden.de, a platform for amateur scoccer players and fans.

His bestselling books "Reinventing Capitalism in the Age of Big Data" (with Prof. Dr. Viktor Mayer-Schönberger) and “Who’s Afraid of AI” have been translated into 18 languages.

Contact

Email

mail[at]thomasramge.de

Publications

Auswahl:

Bibliografie:

Die großen Politskandale - Eine andere Geschichte der Bundesrepublik. Campus, Frankfurt 2003.

Die Flicks - Eine Deutsche Familiengeschichte über Geld Macht und Politik. Campus 2004.

Nach der Ego-Gesellschaft. Wer gibt gewinnt - Die neue Kultur der Großzügigkeit. Pendo 2006

Marke Eigenbau. Der Aufstand der Massen gegen die Massenproduktion. Mit Holm Friebe. Campus, Frankfurt 2008.

jetztneu - Wie wir eine kreative(re) Gesellschaft werden. Hrsg. epubli 2010.[2]

Data Unser: Wie Kundendaten die Wirtschaft revolutionieren. Mit Björn Bloching und Lars Luck. Redline Verlag 2012.

Durch die Decke denken. Design Thinking in der Praxis. Mit Juergen Erbeldinger. Gestaltung Erik Spiekermann. Redline 2013.

Equity Storytelling. Mit der richtigen Story den Unternehmenswert erhöhen. Mit Veit Etzold. Springer Gabler 2014.

Montags könnt ich kotzen. Vom ganz normalen Bullshit. Rowohlt, Reinbek 2014. (Roman).

Smart Data. Datenstrategien, die Kunden wirklich wollen und Unternehmen wirklich nützen. Mit Björn Bloching und Lars Luck. Redline 2015.

Nimm' 2, zahl' 3. Die Kunst des klugen Kaufens. Mit Marcus Rohwetter. Rowohlt, Reinbek 2016.

Wirtschaft verstehen mit Infografiken. Mit Jan Schwochow. Econ, Berlin 2016. (Englisch: The Global Economy as You Have Never Seen It. The Experiment Publishing, 2018.)

Das Digital. Markt, Wertschöpfung und Gerechtigkeit im Datenkapitalismus. Mit Viktor Mayer-Schönberger. Econ, Berlin 2017. (Englisch: Reinventing Capitalism in the Age of Big Data, Basic Books 2018)

Mensch und Maschine. Wie Künstliche Intelligenz und Roboter unser Leben verändern. Reclam, Stuttgart 2018. (Englisch: Who’s afraid of AI? The Experiment Publishing, 2019)

Wissenschaftliche Publikationen:

Viktor Mayer-Schönberger, Thomas Ramge: „Are the most innovative companies just the ones with the most data?, in: Harvard Business Review, 7.2.2018.

Viktor Mayer-Schönberger, Thomas Ramge: “A Big Choice for Big Tech” in: Foreign Affairs, September/October 2018.

 

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