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Prof. Dr. Dr. Thomas Schildhauer

Principal Investigator

Prof. Dr. Dr. Thomas Schildhauer has been managing director of the Zentralinstitut für Weiterbildung (ZIW) (Central Institute for Continuing Education) since 2007. The ZIW bundles the continuing education offerings of the UdK Berlin under the aegis of the UdK Berlin Career College. As a computer scientist, marketing expert and internet researcher, he brings extensive expertise to the Weizenbaum Institute. In 1999, Thomas Schildhauer founded the largest affiliated institute of the UdK, the Institute of Electronic Business (IEB), and has been its director ever since.

In his position as managing director of the Alexander von Humboldt Institute for Internet and Society (HIIG), Thomas Schildhauer conducts transdisciplinary research on the topic of Internet-enabled innovation. Since 2013, he has also chaired the Rat der Internetweisen, an expert group of Internet specialists who serve the IEB as a scholarly advisory body. In 2014 Thomas Schildhauer was appointed a member of the Berlin-Brandenburg Academy of Sciences. Since 2017 he has been Principal Investigator at the Einstein Center Digital Future.

Contact

Phone

+49 30 3185 2085

Email

schildhauer[at]udk-berlin.de

Web

http://www.ieb.net/

Organisation
Universität der Künste, Berlin Career College, Alexander von Humboldt Institut für Internet und Gesellschaft (HIIG)
  • Positions

    Principal Investigator (PI):

    Research Group 5: Data-Driven Business Model Innovation

    Research Group 8: Inequality and digital sovereignty

  • © Jan Kopankiewicz
  • Committees and functions
    • Professor an der Universität der Künste Berlin, Zentralinstitut für Weiterbildung
    • Geschäftsführender Direktor des Zentralinstituts für Weiterbildung an der Universität der Künste Berlin
    • Direktor des Institute of Electronic Business an der Universität der Künste Berlin
    • Forschungsdirektor am Alexander von Humboldt Institut für Internet und Gesellschaft
    • Mitglied des Technologiebeirats Berlin Partner Mitgliedschaften, Ämter und Funktionen der Beteiligten
    • Beiratsmitglied von Skubch&Company GmbH
    • Beiratsmitglied von Neuem GmbH
    • Beiratsmitglied von equeo GmbH
    • Aufsichtsratsmitglied von Bluechip Computer AG
    • Aufsichtsratsmitglied von cbe AG
    • Aufsichtsratsmitglied von Stone One AG
    • Principal Investigator am Einstein Center Digital Future
    • Beiratsmitglied von Industrie 4.0 acatech
    • Beiratsmitglied von Digital Change GmbH
    • Jurymitglied des Handelsblatts Diamond Star Innovation Award
    • Mitglied der Berlin-Brandenburgischen Akademie der Wissenschaften
  • Fields of research
    • Digital Business Innovation
    • Internet Enabled Innovation
    • Entrepreneurship Forschung
    • Digital Marketing/Social Media
    • Social Collaboration/Enterprise 2.0
    • Crowdsourcing/Open Innovation
Projects

Auswahl

2014 – 2017
dwerft – Verbundprojekt 4 und 5 (BMBF):
4: Distributionstechnologien; Nutzerseitige Impulse zur Entwicklung von Geschäftsmodellen,
5: Zukunftsforschung und Wissenstransfer; Erforschung zukünftiger sozialer und wirtschaftlicher Entwicklungen im A/V-Wirtschaftszweig

2014 – 2017
DigiMediaL – Digitalisierung der Musikwirtschaft  (EFRE):
Profilbildung für Musik, Schauspiel & Bühne:

2009-2013
HELD – Innovationsdramaturgie nach dem Heldenprinzip (BMBF)

2007-2009
Intelligente Objekte im wirtschaftlichen und privaten Alltag: Stand der Forschung – Chancen für Deutschland (BMBF/acatech)

Publications

Auswahl

Schildhauer, T., Flum, T. & Voss, H. (2016).  Weiterbildung im Kontext der Wirtschaft 4.0. Controlling, 28 (4-5), 266-272.

Richter, N./Schildhauer, T./Neumann, K./Volquartz, L. (2016): Fostering and hindering factors — success of early stage internet-enabled startups. Berlin: HIIG Discussion Paper Series 2016(04).

Michelis, D. & Schildhauer, T. (Hrsg.) (2015). Social Media Handbuch. Theorien, Methoden, Modelle und Praxis (3. akt. u. erw. Aufl.). Baden-Baden.

Schildhauer, T. & Stumpp, S. (2015). Onlinepartizipation für den und mit dem modernen Verbraucher. In M. Freytag (Hrsg.), Verbrauchervertrauen – Die neue vernetzte Welt: Herausforderungen für Unternehmen und Kunden (S. 252-263). Frankfurt am Main.

Friesike, S. & Schildhauer, T. (2014). Open Science: Many good resolutions, very few incentives, yet. In I. M. Welpe, J. Wollersheim, S. Ringelhan & M. Osterloh (Hrsg.). Incentives and Performance – Governance of Research Organizations (S. 277-290). Cham u.a.

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