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Dr. Curd Knüpfer

Associate Researcher

Curd Knüpfer received his doctorate at the FU Berlin by researching right-wing media in the US. Before joining the Weizenbaum Institute, he worked as a postdoctoral fellow at the School of Media and Public Affairs of the George Washington University (USA). His research addresses political communication within the US media system, the political consequences of digitalisation and media fragmentation in Western democracies and framing conflicts in digital communication environments.

Contact

Phone

+49 30 700141-048

Email

curd.knuepfer[at]fu-berlin.de

Organisation
Freie Universität Berlin (FU)
  • Positions

    Associate Researcher:

    Research Group 15: Digitalisation and the Transnational Public Sphere

  • © Jan Kopankiewicz
  • Committees and functions
    • Deutsche Gesellschaft für Amerikastudien (DGfA)
    • International Communication Association (ICA)
  • Fields of research
    • Politische Kommunikation & Rahmenwettbewerb
    • Medienfragmentierung & Politisierungsprozesse
    • US-Medien und Politik
    • Rechte Medien
Publications

Auswahl

Knüpfer, C. B., & Entman, R. M. (2018). Framing conflicts in digital and transnational media environments. Media, War & Conflict, 11(4), 476–488.

Diverging projections of reality: Amplified frame competition via distinct modes of journalistic production.” Journalism Studies. Special issue, Contesting communities: Reimagining journalism and social order in a fragmented world.

Trump als Medieneffekt: Der US Wahlkampf 2016, digitale Medien und das ‚vierte Zeitalter’ der politischen Kommunikation“. Die gespaltenen Staaten von Amerika – Die Wahl Donald Trumps und die Folgen für Politik und Gesellschaft. Springer VS.

„Nach der US-Wahl: Handlungsspielräume der deutsch-amerikanischen Kulturbeziehungen“. ifa-Edition Kultur und Außenpolitik. Institut für Auslandsbeziehungen.

Mit W. Lance Bennett & Alexandra Segerberg: “The Democratic Interface: Technology, Political Organization, and Diverging Patterns of Electoral Representation.” Information, Communication & Society 1 (2): 1–26.

“Selective Perception: Explaining Political Communication under Trump.” Spotlight, Friedrich-Ebert-Stiftung, 8 Aug. 2017, www.fesdc.org/news-list/e/selective-perception-explaining-political-communication-under-trump/.

“Words Left Unspoken: The External Forces Shaping Online Discourse.” American Studies Journal 61. Web. 31 Oct 2016, online unter http://www.asjournal.org/61-2016/words-left-unspoken/.

“More Money – More Problems: The 2016 Presidential Election and the Media.” Atlantische Themen 5/2016, online unter http://www.atlantische-akademie.de/fileadmin/user_upload/Publikationen/At-Themen/AT-5-2016/AA-R2E-No5.pdf.

Die Medien in den USA: Vierte Gewalt oder politischer Akteur?“ In: Handbuch Politik USA. Eds. Lammert, Christian; Vormann, Boris; Siewert, Markus. Springer Verlag, Wiesbaden 2015.

„Rechenkraft und Zweifel: Die Resistenz der digitalen Fehlinformation“. Netzpolitik.org, online unter: https://netzpolitik.org/2015/rechenkraft-und-zweifel-die-resistenz-der-digitalen-fehlinformation. 07.10.2015.

“Counting on the American Public to Be Informed on the TTIP/TAFTA Talks? Don’t Hold Your Breath”. In: The Transatlantic Colossus: Global Contributions to Broaden the Debate on The EU-US Free Trade Agreement. Eds. Cardoso, Daniel; Mthembu, Philani; Venhaus, Marc; Verde Garrido, Miguelángel. Berlin 2014.

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