Prof. Dr. Dr. Thomas Schildhauer has been managing director of the Zentralinstitut für Weiterbildung (ZIW) (Central Institute for Continuing Education) since 2007. The ZIW bundles the continuing education offerings of the UdK Berlin under the aegis of the UdK Berlin Career College. As a computer scientist, marketing expert and internet researcher, he brings extensive expertise to the Weizenbaum Institute. In 1999, Thomas Schildhauer founded the largest affiliated institute of the UdK, the Institute of Electronic Business (IEB), and has been its director ever since.
In his position as managing director of the Alexander von Humboldt Institute for Internet and Society (HIIG), Thomas Schildhauer conducts transdisciplinary research on the topic of Internet-enabled innovation. Since 2013, he has also chaired the Rat der Internetweisen, an expert group of Internet specialists who serve the IEB as a scholarly advisory body. In 2014 Thomas Schildhauer was appointed a member of the Berlin-Brandenburg Academy of Sciences. Since 2017 he has been Principal Investigator at the Einstein Center Digital Future.
Associate Principal Investigator (PI) since 15 September 2022
Research Group „Reorganisation of Knowledge Practices“
Principal Investigator (PI) until 14 September 2022
Research Group „Data-Driven Business Model Innovations“
Research Group „Inequality and Digital Sovereignty“
2014 – 2017
dwerft – Verbundprojekt 4 und 5 (BMBF):
4: Distributionstechnologien; Nutzerseitige Impulse zur Entwicklung von Geschäftsmodellen,
5: Zukunftsforschung und Wissenstransfer; Erforschung zukünftiger sozialer und wirtschaftlicher Entwicklungen im A/V-Wirtschaftszweig
2014 – 2017
DigiMediaL – Digitalisierung der Musikwirtschaft (EFRE):
Profilbildung für Musik, Schauspiel & Bühne:
2009-2013
HELD – Innovationsdramaturgie nach dem Heldenprinzip (BMBF)
2007-2009
Intelligente Objekte im wirtschaftlichen und privaten Alltag: Stand der Forschung – Chancen für Deutschland (BMBF/acatech)
Schildhauer, T., Flum, T. & Voss, H. (2016). Weiterbildung im Kontext der Wirtschaft 4.0. Controlling, 28 (4-5), 266-272.
Richter, N./Schildhauer, T./Neumann, K./Volquartz, L. (2016): Fostering and hindering factors — success of early stage internet-enabled startups. Berlin: HIIG Discussion Paper Series 2016(04).
Michelis, D. & Schildhauer, T. (Hrsg.) (2015). Social Media Handbuch. Theorien, Methoden, Modelle und Praxis (3. akt. u. erw. Aufl.). Baden-Baden.
Schildhauer, T. & Stumpp, S. (2015). Onlinepartizipation für den und mit dem modernen Verbraucher. In M. Freytag (Hrsg.), Verbrauchervertrauen – Die neue vernetzte Welt: Herausforderungen für Unternehmen und Kunden (S. 252-263). Frankfurt am Main.
Friesike, S. & Schildhauer, T. (2014). Open Science: Many good resolutions, very few incentives, yet. In I. M. Welpe, J. Wollersheim, S. Ringelhan & M. Osterloh (Hrsg.). Incentives and Performance – Governance of Research Organizations (S. 277-290). Cham u.a.
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